Isnin, 31 Ogos 2009

Di Beri Atau Mencari ?


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Perbezaan Antara program dari SIRIM dan PUNB [Perbadanan Usahawan Nasional Berhad]tak banyak..cuma SIRIM akan ambil intake yang sangat terhad dalam satu sesi, macam intake sekarang ni cuma 15 ~ 20 Orang sahaja yang akan terpilih untuk training ni, tempat tinggal semua di tanggung..Kalau di PUNB pula, peserta [ Siswazah Perantis ]kena pandai2 cari apa yang diorang nak belajar atau catch sepanjang 'attachment' bersama mentor tu"

Suara En.Fa*** [Seorang koordinator program SIRIM ]masih terngiang-ngiang, dan seolah masih bergema-gema suara dia di hujung talian lewat panggilan telefon petang kelmarin. Sudah tiga kali beliau menghubungi saya mahu saya berfikir masak-masak samaada mahu meneruskan perjuangan ini di bawah PUNB atau di bawah kelolaan pihak diorang.. menurut beliau training under SIRIM memakan masa selama setahun 4 bulan. [ Wahh lama tu.. ] 4bulan training teori n pratikal ttg keusahawanan..setahun yang berbaki tu Peserta yang lulus dalam exam TE1 Akan di'attach' bersama dengan mentor / join inkubator yang bernaung di bawah SIRIM..

Arghh..nak terangkan panjang lebar takut ada yang tak dapat menangkap pula. Tapi 'point' nya kat sini Antara dua simpang jalan , 2 simpang Peluang, yang mana DI Kedua-dua simpang ini, saya harus memilih.. kali pertama SIRIM maklumkan yang saya berjaya dalam permohonan tu, terasa bersyukur sangat, tapi PUNB lebih awal mengubungi saya tentang kejayaan saya dalam sesi temuduga 3 hari lebih awal dari SIRIM. Blurr..

Alhamdulillah, saya rasa hati saya lebih ringan untuk terus bertahan di sini..saya tidak dapat jelaskan sebabnya dengan lebih terperinci, tapi..sedikit analisis yang saya dapat buat..:

~ saya sanggup memilih training under PUNB walaupun kemungkinan besar mentor yang akan mendidik saya tidak menjalankan training secara tersusun seperti SIRIM, yang mana dalam SIRIM, setiap peserta akan di beri task tertentu dalam setiap bulan untuk dihabiskan, [Ala2 macam study course bussines ]

- Mungkin ada yang menganggap saya buat kesilapan dalam memilih..tapi saya mahu mencari, saya mahu rasakan 'feel' sebenar pencarian tu.. mungkin agak dangkal, namun bagi saya kedua-dua pihak yang menaja program ni baik sebenarnya, terpulang pada individu untuk membuat pilihan.

- Kalau saya memilih training under SIRIM, kemungkinan besar saya akan menjadi seorang yang malas, malas sebab semuanya hanya perlu menunggu di suap..di suap oleh SIRIM, just follow the task, and Complete the task, finished. Tapi pilihan saya untuk berada di bawah PUNB, memaksa saya melakukan sesuatu yang berbeza dari kebiasaan..memaksa saya untuk kerja kuat, mendesak saya supaya keluar dari 'comfort Zone', berhenti menjadi individu yang hanya mahu di beri, di suap, dan hanya menerima..

- Perjalanan dalam satu pencarian tu sangat bermakna dan lebih besar maknanya daripada kita hanya menanti untuk diberi.. Kemungkinan juga sepanjang langkah kita dalam pencarian ini, akan menemukan kita jalan-jalan yang jarang orang-orang kita mahu melaluinya..dan kemungkinan besar kita adalah orang-orang pertama yang akan menemui jalan baru itu, dan bersedialah untuk menjadi perintis, dan pembuka jalan untuk orang-orang yang terkemudian..

- Mungkin ada yang kurang faham makna mencari dalam entri kali ni.. secara ringkasnya, macamni, Pihak PUNB Memang dah sediakan schedule + Task untuk setiap perantis penuhkan dalam tiap2 bulan tertentu, namun demikian, mentor yang di atas saya sekarang ini tidak mengikuti 'totally' task tersebut..jadi kami kena pandai2 tangkap, menangkap apa yang dapat di kutip dalam sehari semasa training tu. Berbeza dengan SIRIM, pihak mereka memang strict ikut task yang diorang dah sediakan [Lebih tersusun la maknanya ]

- Meminjam kata-kata Mentor saya.. "Apa yang patut kamu buat..Buka Mata, Buka Telinga,Buka Minda, Buka Hati, Buka Mulut..untuk belajar..ikhlaskan hati, jaga niat, InsyaAllah proses mencari yang kamu nak cari tu akan jadi sangat menarik.." -

- saya selalu berfikir, mungkin ramai antara kita menghakimi sesuatu hanya dengan memandang isu itu dalam satu perspektif, hingga kita tanpa sedar membuat pagar / sempadan / pemisah kepada diri sendiri untuk keluar dari perasaan dan pemikiran negatif yang akhirnya kita buta untuk melihat sesuatu di luar lingkungan yang kita tak nampak di sebalik tiap sesuatu yang kita nampak tak sempurna.. - Bukankah kita perlu keluar dari kotak yang kita sendiri ciptakan??

Optimis..dan Positif..tu yang penting..paling penting juga..Motivasi, tanpa motivasi hidup pasti tiada nutrisi..

- Bertahan Disini, jangan pernah kalah..atau Walah..Yakin Allah adalah sumber kekuatan..-

- Banyak lagi mahu di kongsi..InsyaAllah akan rajin update blog selepas ini..

p/s : UNTUK SAHABAT YANG BERTANYA KAT MANA ADA JUAL PRODUK2 D'HERITAGE, BOLEH LA intai-intai di lokasi-lokasi ni :

- Giant, Tesco, Warta Bangi, NSC? , Mydin, Mydin Bazaar, mane lagi eh? lupe2..nnt saya check balik..

Kalau kat hotel, syarikat ni supply kepada >> Hotel Istana, De'Palma, Sheraton, Hilton..ada lagi, tapi tak ingat..

Satu benda yang saya nak belajar dari mentor saya ni, macamana dia boleh menembusi banyak pasaran sedangkan syarikat dia baru sahaja Run 4 tahun..usia yang agak muda saya kira, dan atas sebab ini juga saya akan bertahan di sini walaupun agak sakit dan perjalanan sepanjang pencarian bukanlah jalan yang ber'aspal' rata.. syarikat ni juga sedang mengintai-ngintai peluang untuk melebarkan sayap ke Dubai, Brunei, Singapura, Indonesia..InsyaAllah..

4 ulasan:

  1. Wahhh!!!
    Ijja mmg hebat! heh! :D
    ana ni pun kadang2 suke brade di tmpt selese... (heh! terase huhu! :D )
    bagus2, ijja, teruskan usaha mu...
    kawan2 dlm iluvislam ade jer, ramai sgt2, papehal kami ade bersame mu :)

    ukhwah ini kerana Allah

    BalasPadam
  2. kak ijja,

    "celupan Allah adalah celupan yang terbaik"(al quran)

    saya doakan akak sukses jadi usahawanita yg berjaya, amen~

    BalasPadam
  3. sama2 kita doakan kita berjaya mencari apa yang sedang kita cari...nice to know someone like u...hope to support each other towards our mission.

    BalasPadam

Silakanlah mengkritik dan saranan.

Shaklee Ready Stock Sabah

Assalamualaikum dan selamat pagi.. Moga hari ini lebih baik dan bermakna dari hari-hari yang lepas Hari ini sekadar mau update stok ready...