Jumaat, 2 Oktober 2009

Kaktus, Ulat Bulu, Bunga dan Rerama...


Assalamualaikum..

" Kita mahukan bunga yang indah..Tapi kita diberi bunga Kaktus, Kita mahukan binatang peliharaan yang comel dan manja, tapi apa yang kita dapat.. Seekor ulat bulu kecil berwarna hijau.. "


Itu bait madah mentor kami sewaktu mengakhiri mesyuarat pendek 30hb semalam.. sementara saya masih berfikir apa yang cuba dia sampaikan, Mentor kami menyambung kesudahan madah tadi :

" Biarpun Kaktus itu berduri dan tidak terlalu cantik, Namun bila sampai waktunya ia akan mengeluarkan bunga di celahan durinya,



" Ulat bulu tadi, biarpun tidak secomel yang kita mahukan, Bila tiba saatnya, Ia akan bertukar menjadi rama-rama yang indah.. "




Saya agak terpaku seketika mendengar madah berunsur motivasi pagi itu. Sebelum sempat saya menafsirkan keseluruhan ayat tu, mentor menyambung lagi..

" Allah tak bagi apa yang kita mahukan..
Tapi..Allah bagi kita apa yang kita perlukan.. "


[ Ayat motivasi yang mengalami sedikit inovasi dari ijja ]

" Ok..tu aje, assalamualaikum semua, go..go..go!.." Mentor menepuk tangannya 3 kali sebelum bersurai. sedikit terbakar jugakla minyak motivasi pagi ni sebelum memulakan kerja i bahagian 'production' hari ini. Sepanjang memasukkan kentang-kentang kedalam mesin..otak saya ligat memikirkan ayat tadi..

"Kita mahukan hari yang cerah..tapi Allah lebih tahu mengapa hujan perlu di turunkan"
Mungkin itulah ayat yang membawa makna seakan sama dengan ayat yang pertama tadi..

Sedikit perkongsian.. Bulan Oktober ini, produk-produk jenama D'heritage akan di hantar ke Dubai, Dalam 1 kontena yang bersamaan dengan jumlah 200020 Ribu kotak.. Wah!! sangat memberangsangkan..tapi sah-sah la staff yang ada i production department akan tergolek2 untuk mencapai target output sebanyak 9000 biji setiap hari..

Mesyuarat pendek pagi tadi pula adalah berkenaan dengan order baru yang di terima. Order dari Negara China. Mungkin kontena seterusnya ini akan jalan selepas order Ke Dubai di hantar. Menandakan Darul Intelek akan menambahkan lagi bilangan pekerjanya selepas ini.

" Allah tak bagi apa yang kita mahu..Tapi Allah bagi apa yang kita perlukan "

Kita selalunya akan cepat mengeluh dengan apa yang kita ada, Kita sering merisaukan apa yang kita tidak punyai,apa yang kita ada pula, jarang untuk kita syukuri..

Sepanjang berada dalam training + kerja di sini, Biarpun sering perasaan sabar saya teruji, Biarpun sering perasaan tidak puas hati seolah bercambah-cambah.. saya masih akan terus bertahan di sini, hingga ke matlamatnya. hampir dua bulan saya di dalam 'production Department' ~ Bertanggungjawab untuk mengeluarkan output seperti :

> Cutlet { Bergedil ayam, bergedil daging, Bergedil sayur }
> Cucur kacang atau kuih kasturi..

Supervisor di department ni pula sukar untuk lepaskan saya untuk rotate ke department lain berikutan kata beliau,

" Kalau ijja yang handle cutlet atau kasturi, saya tak risau, dan saya tak perlu pantau sebab saya tau, dia dah boleh buat sendiri "


terdiam juga dengar komen beliau, sedangkan kalau di ikutkan schedule training PUNB, sepatutnya para perantis seperti kami hanya akan di tempatkan dalam satu department tu anggaran dalam 2 atau 3 bulan shj. kalau macamni keadaannya, takkan la saya kena duduk dalam satu department yang sama tu selama setahun? sedangkan kalau berbalik kepada objektif training ni, adalah untuk mendedahkan para perantis dengan dunia keusahawanan, awal dari tahu membuat produk, mengedarkan barangan, mencari market, meluaskan market,dll.. [ Ini lah dilema yang kami sedang hadapi, dan perlukah nak bertahan di sini, atau tukar mentor, atau tarik diri dari training ni?? ]

Dan bila mengenangkan semua ni, saya kaitkan pula dengan ayat mentor saya tadi..
" Allah tak bagi apa yang kita nak.. Tapi Allah bagi apa yang kita perlukan "
Saya berfikir-fikir sepanjang malam tadi..
dan hasilan muhasabah diri tu, sepanjang saya menimbang2 keadaan di sini dan kaitkan pula dengan diri sendiri.. apa yang saya dapati.. Pelajaran yang terbesar sekali saya pelajari di sini ialah sifat:

1- SABAR..KESABARAN..
> Mungkin selama ni, kesabaran saya belum benar-benar teruji.. tapi bila ada di sini.. Hati seolah kebal dan masih boleh ukir senyuman walaupun kalau ikut logik, saya boleh memberontak dan lahirkan kemarahan yang ada..

2- Humble, Merendah Diri..

- Jadilah orang yang merendah diri, Bukan rasa rendah diri.. Dua perkataan yang seakan sama, tapi makna yang berbeza.. Training ni mengajar saya lagi tentang 'humble' letakkan diri dalam keadaan pengembara yang sedang mencari ilmu, yang dahagakan ilmu.. letakkan diri kita yang banyak benda lagi perlu di pelajari, banyak benda lagi yang kita tak tahu buat.. dengan mindset ni, hati akan lebih terbuka untuk menerima teguran, kritikan, dari orang-orang atas atau pekerja yang dah lama dalam bidang tu. [ Saya letakkan anda, bayangkan anda berada di bawah arahan orang-orang yang taraf pendidikan lebih rendah dari anda, ataupun dia adalah seorang warga asing dari Bangladesh, Atau Indonesia, atau India, sudah tu pula adakalanya mereka menegur anda, dengan cara yang memang tiada skill komunikasi langsung, Jadi..apa perasaan anda? ]

- Setiap orang ada ego masing2, dan kebanyakkan orang mahu mempertahankan, memenangkan ego tadi, jadi mampukah anda letakkan diri anda betul2 di bawah untuk mendengar arahan orang yang bagai langit dan bumi perbezaannya engan anda? -


Itu yang saya belajar di sini.. Be HUMBLE.. Siapapun dia..apapun status seseorang tu, Dia pasti ada sesuatu yang boleh kita pelajari, yang boleh kita ambil iktibar dari tiap pengalamannya yang lepas2.

- Belajar Untuk membuat keputusan.. saya sedang berada dalam proses ini sekarang ini.. Perlukah saya terus di sini, menjadi master produce 'cutlet a.k.a Bergedil ? '
Selama sepanjang training ini? atau perlukah saya ke SIRIM Pertengahan bulan Oktober ini, atau perlukah saya tukar Mentor bertempat di Kelantan atau Terengganu??

Mungkin saya belum nampak secara jelas, kalaupun bukan skill dalam bidang keusahawanan saya akan bertambah di sini, kemungkinan besar akan ada benda lain yang bakal saya pelajari disini, itu yang saya tengah cari sekarang ni..

Doakan saya terus bersabar..Dan saya akan terus berdoa Allah Berikan saya sesuatu yang lebih baik daripada apa yang saya harapkan..

7 ulasan:

  1. "Allah tak bagi apa yang kita mahukan..
    Tapi..Alah bagi kita apa yang kita perlukan.."

    AKU suka ayat ini..
    makna yang mendalam..
    buat AKU berfikir tentang kebenarannnya...

    btw...slamt bekerja

    BalasPadam
  2. kata-kata yg dpt buat diri tersedar dr igauan dunia.. syukran dan teruskan..

    BalasPadam
  3. kata-kata yg dpt buat diri tersedar dr igauan dunia.. syukran dan teruskan..

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. salam..sy doakn ijja bersabar dan kuatkan semangat...
    mgkn ada yang lebih baik disebaliknya..
    kata-kata mentor ijja 2 mmg memberi semangat...

    jangan berputus asa...:)

    "sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mengawasi"

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. kak ijja...lme x kontek k.ijjaaa :)

    BalasPadam

Silakanlah mengkritik dan saranan.

Shaklee Ready Stock Sabah

Assalamualaikum dan selamat pagi.. Moga hari ini lebih baik dan bermakna dari hari-hari yang lepas Hari ini sekadar mau update stok ready...