Khamis, 27 November 2014

Kisah Cinta dengan Shaklee :)


Secara jujurnya dulu-dulu minda ni sangat negatif dan pesimistik dengan multivitamin /makanan tambahan. Rasa macam banyak menipulah supplement itu  ini dulu-dulu. Tetapi itu dahulu.

Orang tua-tua kata, kalau kita benci atau tak suka sesuatu, jangan benci sangat sebab takut benda itu yang akan buat kita sayang dan suka satu masa nanti...

Kisah jatuh cinta saat kali pertama mencuba produk Shaklee bermula pada bulan Mei 2014 yang lalu.
Pada masa itu saya memang sudah tahu kewujudan Shaklee ini selepas Allah izinkan saya berkenalan dengan seorang sahabat yang saya kenali dengan nama Aza, semasa program Ukhuwah bersama Ustaz Zahazan di Taman Metropolitan Kepong (16 Mac 2013).  Allah maha mengetahui apa yang tidak kita ketahui.  Tiada yang kebetulan dalam hidup ini, semuanya dalam perancangan Allah...

Masa awal-awal mengenali Aza, beliau memang ada maklumkan yang dia aktif dalam bisnes Shaklee, tetapi hati saya waktu itu masih 'keras' untuk terbuka dan mencuba khasiat produk. 
Dalam minda ni selalu sebut,

"Nanti-nantilah, mesti sama sahaja macam supplemen lain"

2014

Semuanya bermula apabila kandungan anak kedua memasuki usia 5 bulan.
Saya kerap pening, kaki rasa cramp, tapak kaki selalu rasa dingin, lutut kaki kiri selalu kejang hingga ke buku lali, hinggakan kerap tulang pinggang terasa ngilu dan sakit apabila tapak kaki memijak lantai.  Selalu juga jalan terhenjut sebab menahan kesakitan ketika memijak lantai.

Setiap kali ke klinik untuk pemeriksaan antenatal,  bacaan darah (hb=hemoglobin) selalu rendah, berdakwat merah. Puas nurse bagi cadangan suruh makan itu, makan ini untuk tambah darah.  HB tetap tidak naik juga bacaannya.  Akibat HB rendah ini jugalah menyebabkan saya cepat rasa penat, pening bila berdiri lama, adakalanya rasa hendak pitam.

Vita-Lea with Iron Formula, buat saya jatuh suka!

Vita-lea (sebut vaita-Li) adalah vitamin pertama yang buat hati saya berubah, sekaligus menukar persepsi negatif saya kepada supplement selama ini.  Sebelum menjadi ahli Shaklee secara sah, kakak saya juga adalah pengguna produk Shaklee tetapi belum juga menjadi ahli, sekadar makan sendiri sahaja.  Lebihan vitamin Vita-Lea yang ada daripada kakaklah yang saya ambil kerana tidak sempat untuk beli terus di HQ Shaklee.

Hari pertama makan, saya masih rasa lutut bertambah sejuk dan sakit sedikit, namun menjelang tenghari sakitnya hilang. Alhamdulillah, semua dengan izinNya..Badan rasa lebih ringan, kepala kurang pening, dan sakit di lutut beransur hilang.  Pada waktu yang sama saya aktif memasak nasi lemak untuk dijual kepada penghuni sekitar apartment tempat saya tinggal.  Masa tu kandungan sudah masuk 8 bulan lebih. EDD bersalin ialah pada 21.08.2014..

Bacaan HB saya di klinik juga semakin bertambah baik sekalipun belum menjadi dakwat biru. At least ada perubahan.  Nursepun semakin bagi galakan dan tanya saya makan apa untuk naikkan bacaan HB? Saya jawab Vita Lea daripada Shaklee.

Hari-hari berlalu dengan lebih baik saya rasakan, hinggalah satu petang pinggang mula rasa sakit-sakit, sebelum berbuka puasa, saya tergerak hendak ke hospital, tapi hati kecil berkata belum sampai waktunya untuk saya bersalin.  Sempat lagi saya menyempurnakan puasa saya pada hari itu.pada satu malam, perut saya rasa memulas seperti hendak ke tandas, ulang alik ketandas tetapi tiada apa yang keluar.

Pada pukul 12.15 tengah malam, saya terjaga kerana anak yang sulung tiba-tiba menangis, semasa bangun itulah, pinggang dan bahagian bawah perut semakin rasa sakit...terasa seperti hendak bersalin.. baru sahaja 07.07.2014, takkan lah sudah hendak bersalin? Nak berjalanpun rasa macam dah tak larat nak angkat kaki untuk melangkah. Saya gagahkan juga.  Saya buat kiraan berapa kali datang kontraksi, 10 minit-10minit. Tepat.

Saya membawa suami untuk ke hospital malam itu juga. Alhamdulillah kerana perjalanan Allah mudahkan.  Semasa dalam kereta pula, saya buat kiraan lagi, sudah ke 8minit-8minit.  Zikrullah saya teruskan, mohon bantuan Allah semuanya dimudahkan proses.

Sampai sahaja dihadapan hospital SMC, saya paksa kaki untuk melangkah dan bertenang seboleh yang mungkin, suami pula yang lebih kelihatan cemas.  Selepas urusan pendaftaran, saya terus ke bilik penilaian untuk diperiksa bukaan untuk bayi keluar.  Rasa cuak juga sebab di katil sebelah ada ibu yang sedang meng'adoi-adoi' kesakitan kontraksi. Menurutnya, air ketuban sudah pecah, tapi bukaan baru 3cm....Allah...saya doa dalam hati Allah mudahkan ibu itu bersalin.

Sampai sahaja giliran saya, doktor perempuan memeriksa bukaan, selepas itu dia terkejut...

"Ya Allah...!"
"Kenapa doktor?" Saya menyoal tenang.
"Puan ni kerja bahagian perubatan ke?" Doktor tu bertanya saya.
Saya geleng.
"Tidaklah, saya hanya suri rumah dan buat bisnes online sepenuh masa"
"Oh..." Doktor tu menjawab pendek.
"Saya ingatkan kerja bahagian perubatan, sebab bukaan jalan untuk bayi keluar dah 8.5cm dah ni. Puan tidak rasa sakit?"
"Ada, sebenarya daripada petang semalam rasa sakit, cuma gap masanya terlalu jauh, jadi saya rasa baik rehat dulu dan tunggu sampai waktunya dah dekat-dekat dan tidak perlu saya menunggu lama di wad bersalin nanti" Saya jawab panjang lebar.  Doktor tu angguk-angguk..sambil tangannya mencucuk jarum ditangan untuk mengambil bacaan darah.

Air ketuban dipecahkan, dan saya terus dibawa masuk ke dewan bersalin.  Alhamdulillah saya bersalin normal dan mengambil masa 8 minit sahaja untuk melahirkan anak kedua kali ini. Tepat 3.30 pagi, 07.07.2014 bayi perempuan dilahirkan, 2.9 kg. Alhamdulillah, paling best bersalin kerana tanpa jahitan.  Badan rasa lebih bertenaga. Berbeza dengan keadaan semasa saya bersalin anak sulung yang lepas.

Disebabkan wad penuh, saya masih ditempatkan di dewan bersalin.  Pelawat masih belum dibenarkan masuk, dalam masa yang sama, perut terasa pedih sebab lapar. Selepas bersalin hanya secawan milo suam yang saya minum, saya ambil kesempatan untuk makan terus Vita lea yang memang dibawa bersama.

Hanya pada pukul 8.30pagi saya dipindahkan ke wad.  Kepala masa tu dah rasa berpinar-pinar sebab pening, saya hanya baring sahaja di katil, risau jika pengsan sebab belum makan apa-apa sejak pukul 3.30 pagi.  Sarapan hanya dihidangkan pukul 10 pagi. Masa itulah baru saya makan makanan berat untuk kembalikan tenaga, apapun saya bersyukur kerana sedikit sebanyak Vita Lea memang membantu saya untuk bertahan.

Semasa dalam pantang, saya teruskan makan Vita Lea, alhamdulillah pengalaman yang saya rasakan 100% berbeza dengan kelahiran anak yang sulung.  Jika masa pantang yang pertama dahulu saya alami cabaran begini:

1- Pinggang hingga ke tapak kaki cramp, paling terasa seksanya semasa hendak tidur dan bangun pagi, saya rasa macam lumpuh setengah badan, hendak mengiring menukar posisi tidur hanya Allah yang tahu seksanya bagaimana.  Setiap kali bangun pagi, tidak dapat bangun sendiri kerana pinggang yang sakit, suami akan bantu untuk bangunkan saya hingga boleh berdiri.
Selepas makan Vita Lea Shaklee: Alhamdulillah langsung tiada masalah diatas. :)

2- Masalah sembelit. Sembelit yang teruk, hingga memakan masa 45minit ditandas.  Trauma jahitan terbuka dan rasa trauma hendak ke tandas.
Selepas makan Vita Lea Shaklee: Alhamdulillah, sangatlah mudah urusan membuang air ni...rasa seronok sangat!

3- Masalah badan rasa sakit-sakit dan kurang tenaga. 
Alhamdulillah selepas mengamalkan Vita Lea, langsung tidak rasa sakit-sakit badan.

Secara jujurnya, saya bersyukur sangat dapat berkenalan dengan supplement Shaklee... Daripada Vita Lea inilah saya terus jatuh suka sangat dengan suplemen Shaklee...

Untuk perkongsian akan datang, saya akan share fakta lain tentang Vita Lea, dan kenapa Vita Lea ini sungguh istimewa. Jumpa lagi di entri akan datang. InshaAllah...
-------------------------------------
Berminat hendak tahu lebih lanjut tentang Vita Lea Shaklee atau produk lain?
Hubungi saya, saya akan cuba menjawab soalan anda.
- Ijja : 017 2043577 {SMS/Whatsapp/Telegram}






1 ulasan:

Silakanlah mengkritik dan saranan.

Shaklee Ready Stock Sabah

Assalamualaikum dan selamat pagi.. Moga hari ini lebih baik dan bermakna dari hari-hari yang lepas Hari ini sekadar mau update stok ready...